Tactic Bikeplanet Amacx Cool & Heat

Wedstrijdreglement

Circuit Sloten

De clubkoersen van WVA worden op het circuit Sloten gereden. Het circuit is tweeenhalve kilometer lang, breed genoeg om naast elkaar te rijden, heeft goed asfalt en heeft geen scherpe bochten die zelfs bij nat weer op volle snelheid genomen kunnen worden. Het enige ‘obstakel’ is de brug over de ingang van het sportpark.

Racefiets en helm

Wat je nodig hebt is een goed onderhouden racefiets. Spatborden, zadeltasjes en je fietspomp haal je voor de koers van je fiets af. Het is ten strengste verboden om te koersen met oordopjes in. Verder is een helm verplicht.

Inschrijven en rugnummer

Voor de wedstrijden dient je in te schrijven in het clubgebouw van de WVA. Inschrijven kan vanaf een uur voor de koers tot 10 minuten van de start van de koers. Tijdens coronamaatregelen dient inschrijven digitaal te gebeuren. Afhankelijk van de wedstrijd zijn er diverse kleuren rugnummers. Dit rugnummer dien je goed zichtbaar voor de jury in het juryhok te dragen (linkerkant van de baan).

  • Witte nummers: 40- categorie
  • Zwarte nummer: 40+ categorie
  • Rode nummers: 50+ categorie
  • Gele nummers: Dames en 60+ 

Aan het einde van de koers dienen de rugnummers weer ingeleverd te worden.

Tijdregistratie en MyLaps chip

De Jury maakt gebruik van het MyLaps tijdregistratiesysteem. Om in de uitslag opgenomen te worden dien je met een MyLaps chip te gebruiken. Die chip kun je kopen of voor één of meerder jaren huren bij MyLaps of per koers bij WVA huren. Kopen of huren bij MyLaps kost ca. € 35,- per jaar, huren bij WVA kost € 4,- per koers.

Conditie en stuurmanskunst

Vanzelfsprekend moet je een goede basisconditie hebben om in wedstrijdverband te kunnen fietsen. Je moet ruim een uur lang op tempo kunnen rijden, goed je lijn kunnen houden, zo min mogelijk remmen en niet bang zijn om dicht op elkaar te rijden. Maar als je in je eentje gedurende 1,5 uur een gemiddelde van 30 km/u kunt rijden, dan kun je al in het peloton meekomen. Hou er rekening mee dat je in het peloton zomaar boven de 40 km/u rijdt en dat je moet wennen aan die snelheden. De snelheid van het peloton is echter niet constant. Er zijn namelijk ontsnappingen die teruggehaald worden en dan moet je tijdelijk ‘aan de bak’. Snelheden van 48 a 50 km/u zijn geen uitzondering. Als je niet gelost wilt worden dan moet je dus tijdelijk dieper kunnen gaan. Eenmaal gelost ben je ‘verloren’ maar na verloop van tijd haalt het peloton je in en kun je weer aansluiten.

Lidmaatschap en licenties

Als clublid van een KNWU aangesloten vereniging zoals WVA, kun je een startlicentie aanvragen bij de KNWU. Met deze startlicentie kun je op alle afgesloten circuits rijden tijdens de clubkoersen. Maar ook bijvoorbeeld de Amsterdamse Cross Competitie (ca. 12 cyclocross/MTB wedstrijden in de wintermaanden in Groot Amsterdam) of strandraces.

Via je club kan je ook een ‘echte’ wedstrijdlicentie aanvragen. Met deze wedstrijdlicentie mag je meedoen met wedstrijden op de openbare weg zoals klassiekers en criteriums (ronde van Ouderkerk, Haarlem, Vijfhuizen, etc.) en de Districts- of Nederlandse kampioenschappen. Samengevat heb je de volgende licenties:

  • Startlicentie 
  • Wedstrijdlicentie Sportklasse
  • Wedstrijdlicentie Amateur
  • Wedstrijdlicentie Elite (+ contract = prof)

De koersen worden uitgeschreven naar deze indeling waarbij het niveau steeds hoger ligt (koers steeds is langer en er wordt harder gereden). Bij de wedstrijdlicenties moet je ook nog je categorie aangegeven (Belofte = Elite < 19 jaar; Master 40+ of Master 50+). Meer informatie vind je op de website van de KNWU.